Zestaw do nauki czytania dla małych dzieci – wydawnictwo Pentliczek – recenzja

Comment

NASZE RECENZJE ZABAWY 2-3 lata ZABAWY POWYŻEJ 3 LAT ZABAWY TEMATYCZNE ZABAWY W DOMU
czytanie-globalne-zabawa-w-nauke-3

Naszą przygodę z czytaniem rozpoczeliśmy w grudniu. O tym czym jest metoda globalna pisałam Wam wcześniej. Dziś recenzja zestawu do nauki czytania dla małych dzieci Wydawnictwa Pentliczek, który wykorzystuję do zabawy w czytanie z Frankiem. Syn lubi oglądać książki, prosi by mu czytać na głos, sam czasem czyta „po swojemu”. Dlatego też zaczęłam poszukiwać materiałów, które w formie zabawy pozwolą na dobre wciągnąć go w świat liter, słów i czytania.

Gdy pierwszy raz natknęłam się na informację na temat nauki czytania dla dzieci od około 1 roku życia, pomyślałam „szaleństwo”. Jak można nauczyć czytać dziecko, które jeszcze nie mówi, nie wypowiada słów prawidłowo?! Jednak jako autorka strony o zabawach z dziećmi, zabawach kreatywnych i rozwijających, chciałam spróbować. Franek kilka miesięcy wcześniej skończył rok. Oryginalna metoda Domana, w naszym przypadku się nie sprawdziła. 9 sesji (z 15 wyrazami) była dla mnie NIEWYKONALNA. Po kilku dniach miałam poczucie, że nie daje rady, a Franek uciekał na sam widok czerwonych kart ;-). Szybko więc zrezygnowaliśmy. Gdy znalazłam w Internecie informację o dwustronnych kartach, dostosowanych do warunków Polskich, postanowiłam spróbować ponownie po długiej przerwie.

Zestaw do nauki czytania dla małych dzieci z wykorzystaniem metody Domana jest zbiorem plansz obrazkowo – wyrazowych przeznaczonym dla dzieci od roku do 5 lat. Metoda ta opiera się na nauce czytania bez znajomości liter. Zestaw powstał na bazie 20 letnich doświadczeń i badań prowadzonych przez Panią Marię Trojanowicz-Kasprzak – pedagoga przedszkolnego i polonistkę. Zestaw w całości został dostosowany do specyfiki naszego języka, podczas pracy z maluchami. Metoda opiera się na wielokrotnej prezentacji wyrazów z jednoczesnym ich artykułowaniem. Dziecko zapamiętuje graficzny ich obraz. Słowem kluczem jest tu ZABAWA. Cały proces ma być przyjemny i interesujący dla dziecka, pod żadnym pozorem nie możecie spowodować by kojarzył się z przymusem i nudą. Krótkie sesje, w klimacie dobrej zabawy pozwolą Waszemu dziecku doskonale zapamiętać obraz graficzny wyrazów bez znajomości liter. Podczas zabawy w czytanie dzieci uczą się słów na pamięć, przyswajają sobie wygląd całego wyrazu. Dzięki metodzie globalnej będzie łatwiej przejść im do czytania „właściwego”, analityczno-syntetycznego. Bo niestety nie da się poprzestać jedynie na metodzie globalnej, prędzej czy później dziecko będzie musiało przejść do czytania tradycyjnego.

Przejdźmy do zestawu. Wszystko zapakowane w gruby, estetyczny i trwały karton, z łatwym otwieraniem. Za to ogromny plus. Karty wyciąga się czasem kilka razy dziennie, bywa też tak, że dzieci same potrafią „dobrać” się do jego zawartości. Największe niebezpieczeństwo czyha na nie w rączkach 11 miesięcznej Zuzi. Gruby karton jest więc „dziecioodporny” jak to mówi mój mąż 😉

czytanie-globalne-zabawa-w-nauke-1

Zestaw zawiera, aż 139 tablic, w tym:

63 tablice wyrazowo – obrazkowe dwustronne z kolorowymi ilustracjami, dużą, czarną czcionką, proste słowa o charakterze graficznym, rzeczowniki;

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-14

 

 

 

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-9

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-13

76 tablic jednostronnych – czasowniki, przymiotniki, przysłówki, zaimki;

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-3

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-2

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-1

Przewodnik z opisem metody oraz propozycjami zabaw.

Wszystkie tablice zawierają słowa napisane wyraźną czarną czcionką, dostosowaną do umiejętności postrzegania dzieci z grupy docelowej (1 – 5 lat). Dzięki temu maluchy szybciej opanują poszczególne wyrazy, ćwicząc przy tym spostrzegawczość, pamięć i uwagę. Dłuższa zabawa kartami powoduje, że dzieci w pewnym momencie, samoistnie zaczynają interesować się literami. Kiedy więc u dziecka pojawi się to zainteresowanie i zacznie dopytywać o nazwy liter, pamiętajmy by nie mówić spółgłosek tak, jak wymawia się je recytując alfabet (be, ce, de, ef, gie, ha). To duży błąd! Jeśli nabierze przekonania, że „d” to „de” , „m” to „em” to z czasem słowo „dom” przeczyta jako „deoem”. Pamiętać więc należy, że jest  „m” nie „em”, „z” nie „zet” itd. Karty z rzeczownikami są dwustronne (z obrazkiem i rzeczownikiem z jednej oraz samym rzeczownikiem z drugiej strony). Można je dowolnie wykorzystywać, w zależności od tego jakie postępy w nauce osiąga nasze dziecko. Karty z obrazkami jednak najczęściej wykorzystuje się przy zabawach z dziećmi najmłodszymi. Aczkolwiek mogą stać się również zachętą do zabawy, formą rozgrzewki przed czytaniem dla nieci nieco starszych. Sama wykorzystuje je podczas pierwszej sesji z nowymi słowami. Wszystkie ilustracje są kolorowe i zachęcające. Karty mają zaokrąglone rogi i są na tyle duże, że łatwo je trzymać i prezentować dziecku.

Osobiście uważam, że lepiej sprawdzają się ilustracje przedstawiające fotografie prawdziwych osób, rzeczy i miejsc np. słoik miodu, las, Pan, ucho, oko – które zdecydowanie przeważają w zestawie.

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-4

Takie słowa jak zoo, słoń można by również zilustrować zdjęciem prawdziwych zwierząt, zamiast maskotek.

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-5

Mam również wrażenie, że do kilka rzeczowników można było użyć lepiej pasujących zdjęć np. bal (dwie dziewczynki). Franek długo nie mógł zrozumieć, że na zdjęciu przedstawiony został bal, gdy pokazywałam mu kartę zawsze mówił słowo „dziewczynki” 😉

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-6

 Tak samo słowo „jaja” przedstawiające jajka w koszyku, można było zobrazować fotografią samych jajek – Franek ciągle mówił „koszyk”.

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-7

Bardzo dobrym rozwiązaniem jest pozostawienie pustego pola do wklejenia zdjęcia przy słowach mama i tata.zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-8

Cała reszta kart z rzeczownikami przedstawia kolorowe zdjęcia, które zdecydowanie zachęcają do nauki.  Z całą pewnością strona graficzna kart przyciągnie uwagę dziecka, obrazki przedstawiają przedmioty i osoby z jego najbliższego otoczenia – czyli to czym jest najbardziej zainteresowane.

Nauka będzie więc przyjemniejsza i łatwiejsza dzięki skojarzeniu obrazu graficznego słowa z konkretnym obrazem/fotografią. Nauka czytania z wykorzystaniem zestawu odbywa się w sposób spontaniczny, cały czas w atmosferze zabawy. W przeciwieństwie do oryginalnej metody Domana nie ma tu ściśle określonego harmonogramu. Słowa zostały dobrane tak by dopasować się do zainteresowań dzieci w grupie wiekowej 1 – 5 lat mamy więc, lalkę, auto, strażaka, książkę, piłkę, zabawkę itp. To wszystko jest motywatorem by poznawać kolejne i kolejne słowa. Karty wyrazowo – obrazkowe ograniczają się do rzeczowników – produktów, części ciała, zwierząt, ludzi, cała reszta zaś (już bez ilustracji) obejmuje inne części mowy, takie jak np. czasowniki, przyimki, zaimki, spójniki, przymiotniki, przysłówki. W związku z zastosowaniem rzeczowników plus innych części mowy, na późniejszym etapie dziecko będzie w stanie przeczytać pełne zdania, a nie tylko słowa wyrwane z kontekstu.

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-11

Zestaw jest przeznaczony dla dzieci od pierwszego roku życia i uwzględnia dwa etapy nauki. Zabawę w czytanie należy rozpocząć od rzeczowników, następnie dokłada się kolejne wyrazy i tworzy zdania. Nie doszliśmy jeszcze do etapu zdań, jednak wydaje mi się, że tworzenie abstrakcyjnych, zabawnych da lepsze i szybsze efekty niż zwykłe, proste sformułowania.

Franek często sam prosi mnie byśmy pobawili się w czytanie, ilość sesji dopasowuję zawsze do niego, jego humoru i czasu którym dysponujemy. Zdarza się, że robimy dziennie jedną sesje innego zaś dwie czy trzy. Bywa, że nie czytamy wcale nawet kilka dni w związku z wyjazdami czy chorobami, które ostatnio u nas dość częste. Po takim okresie jednak starałam się w pierwszej kolejności powtórzyć poznane już słowa. Pani Maria Trojanowicz-Kasprzak, uważa jednak, że takie przerwy nie mają zupełnie wpływu na cały proces nauki, w przeciwieństwie do Domana.

Instrukcja dołączona do zestawu jest lekturą obowiązkową, zanim rozpoczniemy proces nauki. Znajdziecie tam wskazówki jak powinna przebiegać nauka czytania, ile powinny trwać sesje, ile kart wykorzystywać w zależności od wieku dziecka oraz jak właściwie je prezentować.

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-10

Zanim przystąpiłam do prezentowania pierwszych słów i nauki, dałam Frankowi cały karton by mógł przejrzeć sobie dokładnie jego zawartość. Wyciągnął wszystkie słowa, wymieszał, układał, nazywał obrazki które znał, grupował. Sam również wybrał 3 pierwsze słowa, od których rozpoczęliśmy naukę – kot, pies i mama. Przyznam, że nie trzymam się sztywno wskazówek z instrukcji, aczkolwiek przeczytałam ją od początku do końca Każda sesja (w naszym przypadku) rozpoczyna się prezentacją 3 słów od strony obrazka (powtarzam je 2 – 3razy) następnie 2 – 3 razy prezentuję stronę z samym rzeczownikiem. Późmiej proszę by odczytywał słowa od strony bez ilustracji, gdy przeczyta je właściwie oddaję mu kartę, gdy zrobi błąd zostawiam ją dla siebie i prezentuje ponownie na koniec sesji. Jest to dla niego forma nagrody.

Na początku te same słowa prezentowałam przez kilka kolejnych dni, ale gdy zaczynał mówić „Znowu to? Chcę nowe karty!!” stwierdziłam, że nie będziemy powtarzać tych samych zestawów. Każdego dnia zastępuję jedno znane już słowo, nowym.

Pierwszą prostą zabawą jaką wprowadziłam, była zabawa, którą nazwałam „Kto pierwszy”. Nasze sesje odbywają się zaraz po obiedzie, gdy dzieci siedzią jeszcze w fotelikach. Franek jest dzieckiem aktywnym, więc próby prezentacji kart na dywanie w naszym przypadku nie bardzo się sprawdzały, o skupieniu nie było tu mowy. Zawsze miał milion innych rzeczy do zrobienia i szybko się rozpraszał. Na etapie prezentacji nowych słów skupienie jest jednak KLUCZOWE. Przy okazji karty prezentuję również Zuzi, która dzielnie siedzi obok i klaszcze w dłonie, gdy cieszymy się z dobrze przeczytanego przez Franka słowa. Mam nadzieję, że przyniesie to efekty w przyszłości 😉 Nasza zabawa w „Kto pierwszy” opiera się trochę na rywalizacji, Franek jako typ sportowca lubi takie formy rozrywki. Często bawimy się w nią również z tatą – panowie prześcigają się w czytaniu. Ja pokazuję rzeczownik stroną bez obrazka, a ich zadaniem jest prawidłowe jego przeczytanie. Bawimy się tak również z Zuzią. Z racji tego, że ma dopiero 11 miesięcy, nie mówi jeszcze, a tym bardziej nie czyta, z góry jest trochę na przegranej pozycji. To nie stanowi dla niej jednak problemu 😉 Franio po swoich wygranych, zawsze na koniec mówił jej „Nie martw się, jutro pójdzie Ci lepiej”.

Jestem miło zaskoczona tym, że Franek rzeczywiście zaczyna czytać, rozpoznawać słowa. Jest w stanie przeczytać już większość rzeczowników z zestawu. Zauważyłam również, że gdy przeglądamy jakaś książkę np. baśnie czy wierszyki, a w tekście jest słowo, które zna już z kart, potrafi je przeczytać!

zestaw-do-nauki-czytania-dla-najmlodszych-dzieci-12

Karty grupuję sobie w woreczki, tak by nie pomylić słów wcześniej prezentowanych z tymi najnowszymi. Staram się po zakończonej nowej sesji i zabawach, powtórzyć również słowa które poznał już wcześniej, ponownie prezentując je raz stroną z obrazkiem, a następnie stroną z samych rzeczownikiem.  Gdy Franek czytał już większą liczbę słów rozpoczęliśmy bardziej złożone zabawy. O tym jak bawimy się kartami, będziecie mogli przeczytać już wkrótce na stronie. Razem z Wydawnictwem Pentliczek podpowiemy jakie zabawy będą najbardziej interesujące dla dzieci, z różnych grup wiekowych.

Dzieci są niezwykle inteligentne, a kluczem do ich intelektualnego rozwoju jest DOBRA ZABAWA (co podkreślam na każdym kroku) oraz równie ważna- systematyczna nauka. Polecam Wam zestaw od Wydawnictwa Pentliczek do nauki czytania dla najmłodszych dzieci. Na efekty nie będziecie musieli długo czekać!!

ZESTAW DO KUPIENIA TU —-> Zestaw do nauki czytania dla najmłodszych dzieci.

UWAGA!!!!UWAGA!!!UWAGA!!!UWAGA!!!UWAGA!!!UWAGA!!!UWAGA!!!!UWAGA!!!UWAGA!!!

Lubicie zapoznawać się z nowościami? Lubicie testować, recenzować, robić zdjęcia lub filmy?
Wydawnictwo Pentliczek zaprasza Was do udziału w akcji Czytaj z nami – nawet jeśli nie blogujecie, macie szansę przetestować Zestaw do nauki czytania i sprawdzić jak metoda globalna może pomóc rozwijać zdolności waszych dzieci. Napiszcie dlaczego to właśnie Wy powinniście otrzymać zestaw? Wiadomości przesyłajcie w wiadomości na FB – https://www.facebook.com/pentliczek/lub na pentliczektv@gmail.com

Share on VKShare on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.