Zabawy zwiększające koncentrację u dzieci

Comment

ZABAWY 2-3 lata ZABAWY POWYŻEJ 3 LAT ZABAWY RUCHOWE
logo3

Poniżej zabawy uczące skupienia i uwagi. Szczególne polecane dla dzieci bardzo aktywnych  i mających problemy ze skupieniem się na jednej rzeczy, czynności. Przedstawione zabawy najlepiej wprowadzać około 2 roku życia.

Znajdź przedmiot

Z gazet i czasopism wycinam przedmioty znajdujące się w naszym pokoju: fotel, kanapa, telewizor, krzesło, zegar. itp Obrazki naklejam na karton i wycinamy je. Wszystkie karty odwracamy do góry nogami i mieszamy. Pierwsza osoba wyciąga jedną kartę przedstawiającą jakiś przedmiot. Pokazujemy ją innym graczom i zaczynamy szukać go szukać w pokoju. Wygrywa ten kto najszybciej znajdzie przedmiot w pokoju i dobiegnie do niego.

Po kolei

Do tej zabawy potrzebne nam będą znów karty, najlepiej narysować je samemu. Narysuj jak dzieci śpią, jak się budzą, myją się, spacerują, jedzą obiad, jedzą śniadanie, bawią się itd. Czyli wszystkie czynności, które wykonujecie powtarzalnie każdego dnia. Karty, przed pokazaniem je dziecku, należy wymieszać. Zadaniem dziecka będzie ułożenie ich we właściwej kolejności.

Wszystko odwrotnie

Bardzo śmieszka zabawa. Rodzic zaczyna robić jakąkolwiek rzecz, ale w odwróconej kolejności np. czyta książkę – do góry nogami, zakłada skarpetkę na but. Należy pamiętać by prawidłowe działania robić na przemian z prawidłowymi. Zadaniem dziecka jest zauważyć gdy rodzic robi coś nie prawidłowo i poprawić go.

Do czego podobny jest …. ?

To zabawa rozwija nie tylko uwagę, ale wpływa też pozytywnie na spostrzegawczość. Na stole rozkładamy owoce (warzywa) i figury geometryczne np. ogórek, śliwa, jabłko, marchewka. koło, trójkąt, owal. Figur geometrycznych może być kilka jednakowych tylko w różnych rozmiarach. Trzeba bardzo uważnie przyjrzeć się owocom (warzywom) i znaleźć ich odpowiedniki geometryczne np. ogórkowi odpowiada owal, jabłku kółko i tak dalej. By ułatwić zabawę młodszym dzieciom można stworzyć kartony z owocami (warzywami), odpowiadające kolorom figur geometrycznych np. zielony owal – zielony ogórek.

Królestwo lalek lub królestwo samochodów

Układamy w rząd kilka lalek lub samochodów, im więcej tym lepiej. Potem dziecko na chwilkę wychodzi z pokoju, a mama np. zawiązuję wszystkim lalką (oprócz jednej) kokardy/ przestawia wszystkie samochody (prócz jednego) tyłem. Potem wołamy dziecko. Jego zadaniem jest zgadnąć, która lalka/samochód różni się od innych i czym? Na początku zagraj z dzieckiem wspólnie np. zawiąż kokardki lalką, załóż każdej lalce po jednej skarpetce, połóż cukierek (zawsze pamiętając by jedna zabawka, nie otrzymała tego przedmiotu). Razem przyjrzyjcie się każdej lalce i głośno opisujcie co widzicie. Starajcie się dobrze zaakcentować dziecku uwagę na danym przedmiocie (kokardzie, skarpetce, cukiereczku.):

„Oto lala Nina .Jaką ma piękną sukienkę! Co ma jeszcze? Nosek, usta, uszy. W rękach trzyma cukiereczek. Oj, patrz, lalki Ola też ma w rękach cukierek. I lalka Asi też. A lala Mini cukierka nie ma. Oj-oj-oj! Wszystkie lalki mają, a ona nie. Trzeba i jej dać cukierek (zawiązać kokardę, założyć skarpetkę.)”

Tik-tak

U niektórych z nas w domu, znajdzie się niewielki budzik, który bardzo głośno chodzi. Nawet jeśli stoi w drugim pokoju, w nocy słychać miarowe „tik-tak, tik-tak”. Jeśli masz taki zegarek, możesz o wykorzystać do tej właśnie zabawy. Dziecko wychodzi z pokoju, a rodzic chowa zegarek np. pod kanapę, poduszkę, pod łóżko. Zadaniem dziecka jest odszukać zegarek. Jeśli nie posiadasz takiego zegarka, wykorzystaj np. telefon. Włącz w nim jakaś melodię, zablokuj ekran i ukryj go gdzie tylko chcesz! Możecie zmieniać się rolami. Ty jako rodzic wyjdź z pokoju, a dziecko niech schowa zegarek/telefon

Klamerki

Oto ostatnia zabawa na ćwiczenie uwagi. Przynosimy z balkonu różnobarwne spinacze do prania, liczymy je i rozwieszamy po całym pokoju, lub rozkładamy np. mocujemy do firanki, do poduszki, do dywanu itd. Na środku pokoju stawiamy pojemnik na spinacze, na trzy cztery dziecko powinno zacząć biegać po pokoju i zbierać spinacze. Policzcie razem ile spinaczy wróciło do pojemnika. I czy są oby na pewno wszystkie które zostały rozłożone? Jeśli nie, wspólnie poszukajcie zguby.

Jeśli wykorzystacie naszą inspirację, prześlijcie nam koniecznie zdjęcia z zabawą i wyniki Waszych prac na zainspirujmalucha@gmail.com, Chętnie stworzymy z nich galerię.

Jeśli zabawa przypadła Wam do gustu, udostępnijcie ją u siebie w social mediach poprzez naciśnięcie przycisku poniżej lub polubcie nas na Facebooku TU

Dziękujemy!

Share on VKShare on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.