Metoda Makato Shichida – Uwierz w potencjał dziecka

Comment

ARTYKUŁY ZABAWY 1-2 lata ZABAWY 2-3 lata ZABAWY POWYŻEJ 3 LAT
Makato Shichida

Dziś chciałabym napisać Wam kilka słów o metodyce Makato Shichida, która moim zdaniem jest rewelacyjna, a mało znana w Polsce. Sporo jest w sieci artykułów o Domanie, Montessori, natomiast o metodzie japońskiego profesora Shichida wiemy mało albo słyszymy o niej pierwszy raz. Na polskich stronach znalazłam tylko kilka artykułów na ten temat plus posty rodziców, którzy proszą o informację i przykładowe zabawy oparte na tej metodzie. Jest ona bardzo popularna nie tylko w Japonii ale i na Bliskim Wschodzie, w Kanadzie, Indonezji i w wielu innych krajach.

O metodzie Makato Shichida dowiedziałam się z rosyjskich stron i od razu mnie ten temat zainteresował. Na rosyjskich portalach rodzice zachwycają się tą metodą, polecają ją i umieszczają filmiki o osiągnięciach swoich dzieci.

Dlatego też dziś opiszę Wam o co chodzi w tej metodzie i dlaczego warto ją wykorzystywać we wczesnym rozwoju dziecka. Wkrótce przygotuję też wpis o zabawach w oparciu o tę metodę, w które bawię się z moją córką Asią.

Profesor Shichida jest autorem ponad 240 książek (w języku japońskim), prowadzi swoje badania ponad 40 lal, a od 20 lat pracuje z dziećmi. Wprowadził on do edukacji dzieci niezwykłą metodę, której założenia zmieniają nasze pojęcie o dzieciach i ich możliwościach rozwojowych.

Na chwilę obecną istnieje ponad 450 ośrodków metody Shichida tylko w samej Japonii.

Profesor twierdzi, że wszystkie dzieci rodzą się z unikalnymi zdolnościami, które rozwijają się za pomocą jego metody.

Metodyka ta oparta jest na zabawach i grach rozwijających prawą półkulę mózgu dziecka na wczesnym etapie jego rozwoju.

Od urodzenia do ukończenia 3 lat, dziecko wykorzystuje przeważnie prawą półkulę mózgu. Jednak z czasem lewa półkula mózgu zaczyna rozwijać się i dominować, a prawa „gasnąć”. Tak więc z wiekiem dziecka dostęp do możliwości prawej półkuli ogranicza się.

Do 5- 6 lat u dziecka jeszcze dominuje prawa półkula, chociaż nie tak aktywnie jak do 3 lat. Dlatego do 5-6 lat zdaniem Shichidy można jeszcze zacząć stosować jego metodę  i zająć się rozwojem prawej półkuli.

Metodyka profesora chociaż w większości jest skupiona na rozwoju prawej półkuli mózgu, to również obejmuje lewą półkulę. Tak więc zajęcia tą metodą rozwijają obie półkule mózgu, pozwalając im równomiernie pracować razem.

Oprócz gier i zabaw, zdaniem Shichidy, podstawę edukacji i nauczania dziecka stanowi miłość rodziców.

Bardzo dużo uwagi w tej metodyce poświęconej jest relacjom rodziców i dzieci. Kiedy rodzice kochają swoje dzieci, przekazują tę miłość dziecku, przyjmują dziecko takim, jaki ono jest, wówczas dziecięcy umysł, jak pisze Shichida, „otwiera się”. A kiedy dziecięce umysły są „otwarte” wówczas będą rozwijać się ich wrodzone zdolności. Dorastając w miłości, dziecko staje się harmonijnie rozwinięte i pewne siebie.

Co daje rozwój prawej półkuli mózgu u dziecka?

Lewe i prawe półkule mózgu mają różne możliwości.

Lewa półkula mózgu odpowiada za logiczne, konsekwentne, racjonalno-analityczne zdolności, mowę.

Prawa półkula mózgu odpowiada za:

–  intuicję,

–  obrazową (fotograficzną) pamięć

–  absolutny muzyczny słuch

–  opanowanie języków obcych

–  zapamiętywanie.

Aktywność prawej półkuli sprzyja szybkiemu intelektualnemu rozwojowi dziecka.

Jak zaktywizować funkcje prawej półkuli?

Profesor opracował specjalne gry i zabawy  dla rozwoju wszystkich funkcji prawej półkuli: rozwój wizualizacji, wyobraźni, fotograficznej pamięci itd. Jego metodyka, aczkolwiek jest skupiona na rozwoju prawej półkuli mózgu, to rozwija również lewą półkulę. Jako przykład można tu wskazać gry na rozwój logiki.

Bardzo ważnym zajęciem  aktywizującym prawą półkulę jest pokazywania dziecku dużej ilość obrazków dotyczących różnej tematyki. Pokazywanie obrazków powinno być  bardzo szybkie (0.5-1 sekunda na obrazek). Tylko w takim tempie jest możliwe postrzeganie otrzymanej informacji prawą półkulą. Przy przeglądzie obrazków obowiązkowo należy mówić dziecku ich nazwy. Tym sposobem wzmacniają się związki między prawą i lewą półkulą (lewa półkula postrzega słowa, prawa – obrazy).

Jeśli nie będzie się stosowało szybkiego tempa, a obrazki będą pokazywane powoli, to otrzymywana informacja będzie przetwarzana tylko przez lewą półkulę.

Jak zajmować się metodyką Makato Shichido?

W Japonii, Chinach, Kanadzie, Indonezji i jeszcze w niektórych państwach istnieją specjalne szkoły, gdzie stosują tę metodykę.

Zajęcia składają się z kilku krótkich bloków różnego ukierunkowania.

  1. Relaksujące zabawy, aby przygotować dziecko do zabawy właściwej.
  2. Gry na rozwój pamięci fotograficznej;
  3. Rozwój wyobraźni;
  4. Rozwój wizualizacji;
  5. Sensoryczne zabawy
  6. Czytanie
  7. Logika
  8. Rozwój matematycznych zdolności;
  9. Nauka szybkiego czytania
  10. Nauka języków obcych
  11. Rozwój fizyczny
  12. Rozwój twórczych zdolności;
  13. Szybki przegląd kart.

Gry po każdym z bloków (albo po kilku z nich) powinny być maksymalnie krótkie 2-5 minut, a nawet jeszcze mniej.

Szybka zmiana zabaw nie daje dzieciom czasu na nudę, dzięki temu w ciągu całego bloku zajęć (30-40 min) dzieci cały czas są zainteresowane zabawą.

W trakcie zajęć ważne jest utrzymywanie wzajemnego związku rodzica i dziecka, w atmosferze miłości i zrozumienia dla dziecka.

Wszystkie unikalne zdolności prawej półkuli są wrodzone i zajęcia z metodyki japońskiego profesora pomagają otworzyć i je rozwinąć. Jeżeli nie będziemy tego robić, zdolności te albo w ogóle nie rozwiną się albo „wygasną”. Mózg można porównać do mięśni, czym więcej się je ćwiczy, tym szybciej rosną.

Rodzice dzieci, którzy stosują tę metodę doświadczyli tego, że ich dzieci potrafią zapamiętywać ogromną ilość informacji i szybko przypomnieć sobie dawno przyswojoną informację.

Dzieci potrafią nauczyć się szybko czytać,  osiągają dobre  wyniki sportowe, szybko przyswajać języki obce.

Zajęcia oparte o tę metodę rozwija indywidualność i kreatywne zdolności u dziecka.

Wzmacnia się zrównoważona praca funkcji obu półkul mózgu.

Ponieważ metodyka ta oparta jest na rodzicielskiej miłości, wzmacniają się relacje rodzic-dziecko.

Przyroda obdarzyła nasze dzieci niezwykłymi możliwościami i zadaniem rodziców jest pomoc w rozwoju tych zdolności, co pomoże dziecku w przyszłości być szczęśliwym człowiekiem.

Na koniec pozwoliłam sobie przetłumaczyć list profesora Makato Shichida do rodziców z języka rosyjskiego (japońskiego niestety nie znam), w którym przekazuje on sens swojej metody:

„Drodzy rodzice,

Przeszliśmy przez próg XXI wieku. Co przyniesie nowa era? Jestem przekonany, że to będzie świetne stulecie, które pozwoli nam zmieniać świat.

W wieku 0-3 lat jest przeważnie aktywna prawa półkula mózgu. W ciągu tego okresu dla dziecka ważne jest regularne stymulowanie tej półkuli. Jest to również czas, kiedy dziecko szybko pochłania informacje i jest niezwykle ciekawe świata.

Dzieci rosną i dojrzewają szybciej, niż wydaje się ich rodzicom. W wieku sześciu lat 70%  mózgu jest już rozwinięte, a w wieku 10 lat – prawie 90%. Coś skorygować czy zmienić w późniejszym okrasie może okazać się trudnym zadaniem wymagającym wiele wysiłku.

Kiedy prawa półkula mózgu jest rozwinięta tak samo jak lewa, potencjał dziecka będzie nieprawdopodobnie wysoki. Jako rodzic, proszę, uwierzcie w taką możliwość –  rozwijajcie potencjał waszego dziecka, kochając go i dobrze wychowując.

Dzieci szybko zapamiętują ogromną ilość informacji. Ta metoda może służyć jako pomoc w wychowaniu, która zrewolucjonizuje tradycyjne podejścia do edukacji dziecka”.

Makato Shichida

P.s. poniżej linki do angielskich i rosyjskich stron, gdzie można poczytać o tej metodzie

http://www.shichida.co.jp/educational/en/

 http://www.shichidamethod.com/about_founder.html

http://ped-kopilka.ru/psihologija/rane-razvitie-i-obuchenie-rebenka-metodika-makoto-shichida.html

Share on VKShare on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.