Jak nauczyć dziecko rysować?

Comment

ZABAWY 1-2 lata ZABAWY 2-3 lata ZABAWY POWYŻEJ 3 LAT ZABAWY TWÓRCZE ZABAWY W DOMU
6

Znana piosenka brzmi „Śpiewać każdy może, trochę lepiej, lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi”. Mamy wrażenie, że te słowa idealnie pasują do rysowania. W tym wpisie podpowiemy jak pomóc dziecku nauczyć się rysować.

W ostatnim czasie rysowanie stało się jedną z głównych zabaw naszych dwuletnich dzieciaków.  Mamy już zapełnione kilka bloków do rysowania. Niedawno, cudem Irena uratowała tapetę w pokoiku Asi, a Iga kilka ścian w salonie. Pomyślałyśmy, że skoro rysowanie sprawia im taką radość to postaramy się im to jeszcze bardziej urozmaicić. Chciałyśmy rysować razem z nimi, jednocześnie ucząc ich właściwego rysowania. Poniżej przedstawiam Wam nasze zabawy, które nauczą (również Twoje dziecko) rysowania.

Deszczyk

Na stole rozkładamy duży arkusz papieru i mocujemy go, by kartka nie przesuwała się podczas malowania. Bierzemy do ręki flamaster lub kredkę i rysujemy kilka zamaszystych kresek.

– Pada, pada deszczyk. A teraz spróbuj Ty.

Franek też brał kredki i rysował linie. Jeszcze raz pokazałam mu, jak to robię sama. W ten sposób naśladował moje ruchy. By zachęcić dziecko do stawiania kolejnych kresek, możesz na bieżąco komentować.

– Ale pada duży deszczyk!! Jeden-dwa-trzy strumieniem woda leje się!

Potem namalowałam, na drugiej kartce, chmurkę. Wytłumaczyłam Franiowi, że deszcz w niej „mieszka”. Pokazałam jak  deszcz leje się z niej strumieniami. To zadanie jest nieco bardziej skomplikowane. Do tej pory dziecko rysowało linie w dowolnym miejscu, teraz musi poprowadzić je wprost z chmury.

Franek szybko wymyślił kolejny sposób zapełniania kartki. Zaczęli rysować deszcz kropkami, stukając kredką o kartę tworząc w ten sposób pojedyncze krople.

1 2 3 4

Ścieżki

Na czystym arkuszu, różnobarwnymi flamastrami narysowałam linie, które były ścieżkami. Na początku Małemu trudno było rysować proste linie, więc po tych narysowanych przeze mnie prowadziłam jego paluszek. Teraz już nie ma z tym problemu. Mam czasem wrażenie, że mimo młodego wieku, rysuje lepiej ode mnie. Na początku każdej ścieżki postawiłam malutką zabawkę. Posłużyły nam do tego figurki zwierząt. Zachęć dziecko by po ścieżce, zaprowadziło każde zwierzę do jego domku.

– Tup-tup-tup, nasza krówka idzie po ścieżce do swojego domku. Gdzie jej domek? Tutaj jest! Pomóż krówce, gdzie jej ścieżka?

5

6

Świetnie do tego celu sprawdzą się również samochody, i parkowanie ich w garażu.

7

Domki

Jeszcze jedna wersja poprzedniej zabawy. Na jednym końcu kartki stawiamy zwierzątka, a na drugim rysujemy dużą kropkę („domek”) i mówimy:

– Proszę namaluj drogę, po której piesek pójdzie do swojego domku.

Zadaniem dziecka będzie połączyć zwierzę z domkiem. Łączyć można w dowolny sposób. Najważniejsze, aby linie wyszły jak najbardziej proste. U nas Franek zaprowadził do domku kotka i pieska, później poniosła go fantazja 😉 Kolejne kreski były dość fantazyjnie prowadzone.

8

Ogrodzenie

Franek bardzo lubi zabawę w chowanego. Na kartce więc stawiałam jakieś zwierzę np. kotka oraz wilka i mówiłam:
Na podwórku biega kotek hop-hop-hop. Za nim biegnie szary wilk! Szybko musimy schować kotka! Synek wtedy stawiać kreski wokół kotka to wg. niego trawa w której chowa się kotek. Oczywiście pomysłów na chowanie zwierząt może być całe mnóstwo – rysujemy ogrodzenie wokół domku, trawkę wokół myszki. Wszystkie dzieci lubią zamalowywać, mazać. Koniecznie spróbujcie tego ze swoim szkrabem.

9 10

Dwóch malarzy

Franek nie lubi malować sam, dopiero gdy wymyślę mu konkretną zabawę potrafi nad kartką spędzić dłuższy czas. Dwóch malarzy to zabawa, która polega na dorysowywaniu brakujących elementów. Rysunki powinny być dostosowane do poziomu wiedzy naszego dziecka. Proponuję dla dwulatka wybierać proste rysunki np. balon, a dziecko dorysowuje sznurek, by balon nie odleciał; kwiat, a dziecko dorysowuje badylek; słonko, a maluch rysuje promienie.

11

Ubierz rodzinę

Na kolorowej drukarce, drukujemy kilka portretów osób z najbliższego otoczenia dziecka. Twarze przyklejamy na oddzielnych kartkach. Prosimy dziecko by „ubrało” np. babcie, dorysowując jej sukienkę, buty, torbę, kapelusz itp. Zadaniem młodszych dzieci niech będzie zamazanie pola narysowanego przez Was.

Kolorowe odciski

Powoli zaczynamy dłużej bawić się farbami. Franio bierze pędzelek, moczy go w wybranym kolorze, następnie stawia odcisk na kartce. Bardziej jednak lubi zabawę w malowanie palcami. Pozwól dziecku moczyć każdy palec w innej farbie i niech robi odciski na kartkach. Z pewnością spróbuje również wymazać całą dłoń i zostawić kolorowy odcisk, pozwól mu na to! W dalszym etapie, do odcisków można dorysowywać różne elementy. W ten sposób stworzycie niepowtarzalne malunki!

Jeśli wykorzystacie naszą inspirację, prześlijcie nam koniecznie zdjęcia z zabawą i wyniki Waszych prac na zainspirujmalucha@gmail.com, Chętnie stworzymy z nich galerię.

Jeśli zabawa przypadła Wam do gustu, udostępnijcie ją u siebie w social mediach poprzez naciśnięcie przycisku poniżej lub polubcie nas na Facebooku TU

Dziękujemy!

Share on VKShare on FacebookShare on LinkedInPin on PinterestTweet about this on Twitter

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.